Marketing mody różni się od marketingu innych branż. Moda, która jest ważna społecznie, bo pomaga nam wyrażać siebie, wymaga szczególnej uwagi marketerów. Jej język w sferze reklamy musi być dopracowany, aby nie tylko wyróżnić się na tle konkurencji, lecz także dobrze odzwierciedlić wartości, które wyznaje dana marka. Jak zatem prowadzić skuteczny marketing mody?
Marketing mody może obejmować różne działania: digital, eventy, media relations, influencer marketing… ich skuteczne dobranie do potrzeb marki, a także odpowiedni sposób realizacji konkretnych zadań może polepszyć wyniki finansowe, zwiększyć konsumencką świadomość marki oraz wspomóc budowanie oczekiwanego wizerunku w oczach odbiorców. Decydując się na rozpoczęcie działań marketingowych dla marki modowej, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
Do kogo kierujemy swój przekaz? Jak powinniśmy mówić? Dlaczego komunikacja jest tak ważna w marketingu mody?
Skuteczny marketing mody powinien mówić językiem swoich odbiorców. Oznacza to, że treści tworzone przez markę muszą nie tylko trafiać w bliski konsumentom sposób komunikacji (np. poprzez posługiwanie się ich naturalnym słownictwem lub estetyką w przekazie), lecz także przedstawiać atrakcyjne i bliskie im sytuacje reklamowe. Znając swoją grupę docelową, możemy dostosować przekaz słowny oraz wizualny tak, aby był jednocześnie naturalny i przyciągający uwagę. Swoboda komunikacyjna w marketingu mody zależy jednak od znajomości swojej grupy docelowej. Kluczowe zawsze są liczne insighty.
Jakie wartości wyznaje nasza marka? Jaka jest jej wizja?
Konkurencja w branży mody jest bardzo duża: od znanych na całym świecie i pożądanych przez miliony marek premium, poprzez bardziej przystępne cenowo i lokalizacyjnie sieciówki, aż po małe, lokalne butiki. Prowadząc marketing mody powinniśmy wiedzieć, co wyróżnia naszą markę na tle konkurencji: jakie wartości pragniemy komunikować? Dlaczego klient ma się utożsamiać z naszą marką? Co sprawi, poza samym designem, że konsument przywiąże się akurat do naszego brandu? Czy będzie to projektant-wizjoner? A może odpowiedzialny sposób produkcji ubrań? Swoje działania powinniśmy realizować tak, aby marka stawała się coraz bliższa klientom i potencjalnym klientom.
Co chcemy osiągnąć poprzez swój marketing mody?
Jest to kluczowe pytanie. Obierając swój cel, wyznaczmy sobie realne do zmierzenia KPI. Pamiętajmy także, że warto skorzystać z doświadczenia i wsparcia wyspecjalizowanych agencji marketingowych oraz ekspertów ds. marketingu mody. Na rynku polskim taką agencją, która posiada duże doświadczenie w prowadzeniu działań marketingowych dla branży fashion (a nawet się w niej specjalizuje), jest Aliganza. To pierwsza w Polsce agencja konsultingowa dla brandów z branży mody, którą wyróżnia nie tylko nowatorskie podejście, lecz także doskonała znajomość rynku. Aliganza już od 19 lat jest liderem w swojej kategorii. Decydując się na współpracę z profesjonalną agencją ds. marketingu mody możemy mieć pewność, że nasze działania obiorą najlepszy kierunek, a wypracowane rezultaty będą satysfakcjonujące.
11 thoughts on “Jak robić skuteczny marketing mody?”