Współczesny klient jest coraz bardziej świadomy swoich praw. Kupuje więcej i chętniej, ale staranniej selekcjonuje to, co oferuje im centrum handlowe. Warszawa i inne miasta przechodzą więc rewolucję w podejściu handlowców do rodzimych konsumentów. Jak to wygląda w praktyce?
Klient pod lupą
Nowe nawyki konsumenckie to prawdziwa gratka dla specjalistów, analizujących zachowania w społeczeństwie. Ich spostrzeżenia stanowią cenną wiedzę dla osób zarządzających sklepami wielkopowierzchniowymi. Potrzeby, preferencje oraz podświadome wybory stały się obiektem zainteresowań handlowców. Takie podejście pokazuje, że klient nie jest już tylko odbiorcą towarów, ale ważnym partnerem, z którego zdaniem warto się liczyć. Dziedziny takie jak visual merchandising, customer expercience czy shopper marketing gromadzą wiedzę o współczesnym konsumencie. Jest ona potrzebna do tego, aby jeszcze dokładniej precyzować ofertę, jak również skutecznie zachęcać do pobytu w centrum handlowym. Warszawa posiada takich obiektów najwięcej, ale inne miasta polskie nie pozostają za nią w tyle.
Dla każdego coś miłego
W jaki sposób centrum handlowe w Warszawie może kusić klientów do częstszych lub dłuższych zakupów? Podstawą jest zróżnicowana oferta. Każdy może w niej znaleźć coś dla siebie. Wybór sklepów nie jest przypadkowy. Najemcy oferują wiele dla bogatych klientów, ale także i tych z mniej zasobnym portfelem. Galerie chętnie nawiązują współpracę również z małymi podmiotami oraz producentami lokalnymi. Wszystko po to, aby klient czuł, że miejsce, w jakim bywa, jest wyjątkowe i dba o jego potrzeby. Nowoczesne centra handlowe zaskakują estetyką i wysoką jakością materiałów budowlanych i wykończeniowych. Czasy blachy falistej na dachu, jakie pamiętamy z obiektów I i II generacji sklepów wielkopowierzchniowych dawno odeszły w zapomnienie.
Strefowość i wygoda
Jeszcze kilka lat temu wadą galerii handlowych było zbyt możne oświetlenie i brak miejsc, w których można odpocząć. Nowe obiekty, jak również dotychczasowe, ale poddane modernizacji, szybko nadrobiły braki. Światło ma przyjemniejszą barwę a każdy, kto chce odpocząć, znajdzie miejsce dla siebie. To dlatego pojawiły się dedykowane pokoje dla matek, toalety przyjazne dla osób mniej sprawnych oraz punkty informacyjne z gotową do pomocy, uśmiechniętą obsługą. Centrum handlowe w Warszawie jest teraz customer friendly, czyli coraz bardziej nastawione na klienta i jego potrzeby. Zarządzający dużymi sklepami nie mogą stawiać wyłącznie na sprawdzone rozwiązania. Muszą szukać nowych, inspirować i testować, czasem metodą prób i błędów. Najczęściej do współpracy zaprasza się firmy, specjalizujące się w działaniach z zakresu budowania dobrego customer experience.
Handel w punktach stacjonarnych nadal stanowi ulubioną formę robienia zakupów. Mimo że coraz częściej klienci interesują się zakupami internetowymi, popularność galerii handlowych nie maleje.